Dansdöttrarna del 6

En liten fortsättning på Dansdöttrarna kommer här! Ska fortsätta skriva den nu, när jag har tillgång till datorn efter att Victor åkt och tränat :) Gööött! Huvudvärken som är problemet bara :/ Usch. Ikväll kommer farfar, Kenneth och Tomas hit visst och ska kolla film. Suck .. hörde att farmor ska passa min faster Annas barn Amanda och Annas killes barn också. Krångligt värre men jag åker nog dit! Vill träffa Amanda och lilla Rikki, eller STORA Rikki, han har blivit så tjock, min älskling :) (hund). Jaja, här kommer del 6:

Ellen sneglar på Linus. Engelskalektion och hon sitter med fem stycken vid sitt gruppbord, Linus mitt emot sig. Karro skulle egentligen suttit bredvid henne, men hon är visst instängd på toaletten med Sara eller nåt. Hoppas dom kommer på nästa lektion. Stackars Sara.

Linus sitter och läser i boken. Det gör alla i klassen också, förutom Stefan och Marcus som gör något trick med suddgummit.

Ellen sätter boken upp till näsan och sneglar med sina blåa ögon mot Linus. Min drömkille, tänker hon. Min drömkille enda till han bara vände bort huvudet mot mig i morse och gick iväg. VAD ÄR PROBLEMET? Ellen är inte den typen som brukar ha problem och trubbel med sina pojkvänner, men hon känner att hon måste prata med Linus- innan det är för sent!

Plötsligt vänder sig ett par iskalla, blåa ögon upp från Linus ansikte och möter Ellens och hon spänner sig. Vad ska jag göra? Är det en glad blick? En sur blick?  Ellen hinner inte fundera på det förrän Linus ögon är riktade mot boken igen.

- Ellen, läs nu.

Ellens favoritlärare Thorulf säger med låg röst till henne och Ellen koncentrerar sig genast på boken. Engelska är något hon är lite efter med, så bäst att läsa på!


Ida är klar med kapitlet i boken. Ida älskar engelska. Thorulf är lite knasig, men han är duktig och engelska är något Ida verkligen vill jobba med i framtiden. Det är nästan det enda som hennes pappa är stolt över, över henne, eftersom det är ett ''viktigt grundämne som är viktigt att kunna''. Ida slår ihop boken och rättar till tofsen. ''Sitt och tänk och var tyst'' brukar vara Thorulfs råd när man är klar med sin uppgift och det är precis det Ida precis har inlett. Pettan. Patrick ''Pettan'' Gräslund. Han går i parallellklassen och Ida har bara matte tillsammans med honom. På onsdagar har dom ingen matte, men imorn. Ida har aldrig haft kontakt med killar mer än att spana på dom på håll, så imorn kommer hon säkert bli generad så fort hon ser honom.

- Är dom flesta klara? Då kan ni börja öva på orden till på fredag.

Thorulf avbryter några läsare och klassen och Ida börjar leta upp orden längst bak i boken. Sara, som alltid sitter bredvid henne på engelskalektionerna, är inte där. Efter att hon och Karolina sprang ut från fysiklektionen vet Ida inte vart dom tog vägen. Ellen sa att det var låst på toaletten, så kanske där.

Ida är lite nervös för dansen. Hon älskar att dansa men hon och Frida går inte i samma skola och det kanske blir lite svårt att pricka in rätt tid och dag när man ska träna. Tänk om Frida har ett stort prov imorn eller på fredag, eller så kanske hon ska vara med sin pojkvän Felix? Ida bestämmer sig för att ringa Frida direkt när hon kommer hem, eller efter att ha gjort läxorna och städat i ordning på sitt rum, som pappa säger åt henne att göra varje dag efter skolan.


Felicia tittar på klockan. Kvart i två. Om tio minuter slutar lektionen och då är det äntligen gympa! Gympa är Felicias favoritämne, och alla tjejers favoritämne eftersom att dom får röra på sig och dansa ibland. Felicia sitter vid det tråkigaste bordet. Nördiga Niclas, Maria, Erik och Rebecca. Alla utom Rebecca, som är tystlåten som en mus, är plugghästar. Felicia har aldrig någon att prata med. Därför längtar hon tills dom där tio minuterna bara kan ta slut. Felicia tar upp sin mobil ur fickan och går igenom sin telefonbok. Hon söker på S och Sara kommer fram först. Ska hon ringa Sara och fråga vad hon och Karro gör? Eller bara fråga hur det är med henne? Stefan har varit som vanlig på denna lektion, och verkar inte något vidare mallig eller märkvärdig över det som hände på fysiken. Felicia tvekar. Hon kanske bara ska lämna Sara i fred och tänka? Eller ska man ringa sin bästis i alla situationer? Felicia bestämmer sig för att skicka iväg ett SMS eftersom Thorulf skulle bli vansinnig om hon ringde mitt i en lektion. Hon skriver:

'' Hej. Allt väl? Möt oss sedan utanför gympasalen hel.''

Felicia trycker på SKICKA och Meddelandet levereras.


Sara hoppar till i soffan av att det vibrerar och piper i hennes ficka. Karolina och hon halvligger i soffan i Kioskrummet och sippar på sina festisar.

- SMS?, frågar Karolina och rättar till sitt sugrör.

Sara säger ''mm'' och läser på displayen att det är Felicia som skickat. Hon läser meddelandet.

- Vi ska möta dom utanför gympasalen klockan två. Om..

Sara vänder sig om mot klockan.

- Om 10 minuter.

Sara har piggnat till lite och hon och Karro har bara legat och pratat och tagit det lugnt sedan det där på toaletten. Karolina vill inte puscha Sara för mycket med frågor om Stefan, men frågar:

- Klarar du av att se honom springa runt och malla sig med innebandyklubban och säkert försöka dra ner byxorna på dig i gympasalen sen, då?

Sara rycker på axlarna och slänger sin tomma festis rätt ut på blanka golvet.

- Jag skiter väl i det. Dessutom skrev jag att jag inte VET om gillar honom igen, så jag kan ju säga att jag inte gör det. Eller hur?

Karolina rapar.

- Ja, jo, visst.

Sara börjar få en klump i magen. Hon måste hämta sina gympakläder- hon har skåp bredvid Stefan! Sara orkar inte allt tjat från honom just idag, nu.

- Fan, kan inte du hämta mina gympakläder sen om du får min nyckeln? Han kommer säkert stå där och vänta på mig. Jag orkar inteeeee!, stönar Sara och vrider sig och lägger sig på mage.

- Det är ju det jag säger, Sara. Kommer du verkligen att orka med Stefans alla larverier?

Sara tänker om.


Ellen står med Ida och Felicia och fryser utanför gympasalen. Dom väntar på Karro och Sara, har stått här i ... Ellen lyfter på armen och kollar klockan. I 8 minuter. Hon skakar av det kalla och tvekar.

- Tror ni verkligen att hon kommer?

- Jag vet inte. Sara vill nog inte, säger Ida och värmer sina händer innanför jackan.

- Ja, vi går in. Kommer dom så kommer dom, säger Felicia och öppnar dörren.


Ida knäpper upp sina svarta kängor och kliver in med gympapåsen mot krokarna där man hänger av sig. Alla tjejer i klassen har redan gått in i omklädningsrummet och står och sätter upp tofsar eller knyter gympadojor.

?-          Jag har sådan mensvärk idag. Jag ska bara på toa, säger Felicia lite tyst mot Ida och Ellen och går med snabba steg mot toaletten.

Ida och Ellen fnissar lite och tar av sig jackorna.

- Så tror du att dom kommer komma då, Sara och Karro? Sara är nog redigt sur nu, säger Ellen.

Ellen känner Sara. Hon har varit med förr när hon har blivit upprörd för saker i familjen eller med killar, och när Sara verkligen blir ledsen kan inget självförtroende i världen hjälpa henne.

- Vet inte. Men kommer dom inte nu, kommer dom väl inte på Bilden och Spanskan heller sen, svarar Ida och Ellen instämmer.

Ida börjar klä om. Det var längesen hon köpte nya kläder till idrotten i skolan. Hon har haft samma gympapåse sedan 6an och kläderna har legat i nedersta lådan, bland ''gympa-kläder'' i säkert 3 år. Dom passar än!

Ellen plockar fram en lila, tajt t-shirt ur sin väska och trär den över huvudet och ner.

- Vad fin den var. Är den ny?, frågar Ida.

Ellen börjar fnissa.

- Ja! Mamma köpte den till mig i helgen när hon och Ines var i Göteborg och shoppade. Visst är den snygg?

Ida nickar och tittar ner på sin blekgröna, lite förstora t-shirt. LITE snyggare än min, tänker hon.


Karolina och Sara sitter fortfarande i Kioskrummet. Dom har bestämt sig för att skippa gympan men att gå på Bilden och Spanskan. Karolina gillar egentligen inte det här med skolkning, även fast hon hatar skolan, men gör allt för Sara.

?-          Bilden är ju rätt lugn. Och i spanskan ska vi ju ha vikarie så det är ju inga jobbiga lektioner i alla fall, stöttar Karolina som nu suger på en klubba hon köpte i kiosken. Colaklubba såklart!

?-          Men det kanske är det som vore bra. Om det är seriöst och läraren säger att det ska vara tyst på lektionerna slipper det ju bli tjat om Stefan och mig och lappen från alla.

Sara suckar djupt och börjar tänka på att hon bara vill hem och slänga sig med en macka eller två framför tv:n och kollar Vänner-avsnitt hela kvällen. Hon orkar ingenting idag.

?-          Shit, vad jag är trött. Jag vill bara hem och sova, typ, säger Sara och tittar ut i tomma intet. Karolina slutar suga på sin klubba och tittar på Sara.

?-          Men skulle inte du och Ellen dansa idag?

Karolina ser hur Saras lugna och trötta ''face'' ändrar till uppspärrade ögon och oro i blicken.

- Jävlar, ja! Jag orkar inte.., börjar Sara klaga och vänder sig om och lägger sig på rygg igen. Vad ska jag göra, Karro?

Karolina slickar sig om munnen.

?-          Men tror du inte hon förstår då? Ellen är ju världens omtänksammaste människa så hon förstår väl att du inte orkar efter det som har hänt.

- Ja, men i helgen ska jag med mormor och morfar till stugan och då har vi bara måndag på oss. Ellen och jag som brukar vara så engagerade och planerar allt!

Karro reser sig upp från sin obekväma ställning och lägger handen på Saras ben.

?-          Då får ni träna på måndag. Kom nu så köper vi dig något att äta.


- Blöder du mycket?

Ellen tittar nyfiket på Felicia när hon kommer ut från toaletten.

- Nja, inte så. Men igår hade jag..

Felicia tittar sig omkring och sänker rösten.

- .. världens mensvärk!

Ida och Ellen suckar.

- Jag vet hur det känns, säger Ida och tänker på dom billiga, och dåliga EuroShopper-bindorna som ligger slarvigt undangömda i badrumsskåpet där hemma. Pappa köper bara billiga saker, och Ida tycker att bindorna är jättedåliga, men vågar inte säga till pappa.

Tjejerna öppnar dörren in till gympasalen och plötsligt blir allt jättekallt. Killarna springer hejdlöst runt i röda shorts och gympaskor och spelar fotboll. Ett tjejgäng står och snackar i ett hörn. Plugghästarna i klassen står och tränar på lite basket, och deras lärare Jocke visslar.

- Hallå! Samlas här allihop!

Klassen buntar ihop sig i en enda klump och Ida, Felicia och Ellen börjar gå mot den.

- Jag hoppas inte det blir basket! Så jäkla trist, säger Ellen och suckar.

- Nej, det är ju kul!, säger Felicia och springer och hämtar bollen som studsar en bit bort som stör tystnaden i salen.

- Tack, Felicia, säger Jocke. Idag hade vi tänkt att spela innebandy! Två tjejlag och två killag. Ni får välja lagen själva. Jag ska bort på ett möte om en kvart så dela bara in er i lag, ta varsin klubba och kör!

Killarna börjar gapa i munnen på varandra och springer in i förrådet för att få bästa klubban.

- Kolla Daniel. Han är ju rätt söt!

Ida och Ellen kollar på Felicia som kollar bort mot Daniel, en ganska lång brunett i klassen.

- Ja, han ser okej ut. Inte så där urläcker, men ändå inte ful, får Ellen ur sig och tittar mot Daniel.

- Nej! Man har ju alltid tänkt Daniel som typ.. en vanlig kille, men han är ju rätt söt, nickar Felicia. Vad tycker du Ida?

Ida märker att Felicia vill ha ''back up''.

- Jo, han är söt.

Felicia börjar plötsligt le stort. Ellen börjar ana någonting i Felicias leende och putter henne på armen.

- Jaha ..? Vad betyder det då?

Ellen börjar skratta, men Felicia ser helt oberörd ut.

?-          Vadå? Nej, men sluta! Jag tycker bara han är söt!, utbrister Felicia och putter tillbaka Ellen på armen.

?-          Ajo, visst!, skrattar Ida med och plötsligt börjar dom tre tjejerna putta och reta varandra. Dom avbryts av att Petter, klassens pajas, kommer och putter alla tre tjejerna på axlarna.

?-          Kom igen nu, tjejer! Ni tre mot killarna!

Felicia himlar med ögonen. Kalle ÄLSKAR sport och håller alltid på och skuttar runt och peppar alla till att spela och ha kul. Ellen drar upp sina tjejkompisar och dom springer och tar varsin klubba.

- Ja, ni hörde vad Kalle sa! Kom igen nu, girls!, halvskriker Ellen och hoppar upp och ner så att den blonda hästsvansen svänger fram och tillbaka.


Kommentarer:

Tyck till!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för e-mail?:

URL:

Min åsikt:

Trackback