Dansdöttrarna del 10

Hello hellO!:)
Ååh, så gött med sovmorgon i morgon :) Denna dag har varit väldigt trött. Upp kl 6 och iväg och ha Lucia-mys med skolan. Gjorde 4 föreställningar. Hade sedan lite fika i klassrummet och sedan kom jag hem och somnade. Hade ont i halsen och fick ännu mer ont i halsen när jag vaknade sedan på kvällen kl 6. Sedan kollade jag lite Sex and the City och så där. Nu är halsen lite bättre faktiskt :)

Kollar lite 100 Höjdare!!! med F&F <3 Ska lägga in DansDöttrarna nu :) Förresten ska jag hämta nya kameran (10.1 mega pixels!!!!) och ta lite coola kort. Hahaha, nu kommer jag fota massa, och massssssaaaaa meeeer i Thailand. Åker dit den 23 :) Åååh ,ska bli så skööönt!

Nu kommer Dansdöttrarna del 10, spännande, spännande:

Sara hoppar in i baksätet i den vita, gamla Volvon och hälsar på mormor och morfar. Hela fredagen i skolan har gått snabbt och nu äntligen ska hon få rensa tankarna genom att åka med mormor och morfar till deras stuga. Mamma måste vara hemma i helgen för att plugga inför någon tenta.

- Sätt på dig säkerhetsbältet, gumman, säger mormor och Sara ler och gör som hon säger.

Väskan som är packad och klar slänger hon ner vid fötterna och sedan lutar hon sig bak med ögonen slutna. Det här kommer att bli toppen. Mormor och morfar kommer visserligen inte vara de roligaste att spendera en helg med men Sara kommer i alla fall få mycket ledig tid till att bara slappa, gå promenader och dansa så mycket hon vill i det stora allrummet. Kanske att hon träffar på någon kille som får henne att helt glömma bort Stefan?

Morfar kör och mormor sitter bredvid honom och visslar till någon låt på radion. Sara öppnar ögonen och tittar ut. Mörkret börjar falla och träden ser helt nakna och ensamma ut där de står ödsligt med spretiga grenar. Det kommer att vara kallt i stugan. Värmen har inte alltid varit den bästa, och egentligen undrar Sara varför hon tror att det kommer bli toppen i stugan. Mormor och morfar ville bara åka ut till kusten och se hur stugan ligger till, om den ser ut som den ska, också vill de hälsa på grannarna som bor där dygnet runt. Hur kul är det att åka till en stuga mitt i mörka hösten? Man kan ju inte bada, sola, ha picknick eller åka på mysiga cykelturer. Sara ville följa med för att .. för att vadå? Slappa och dansa lite? Det kan hon ju göra hemma! Sara får en rynka mellan ögonbrynen. Vill hon verkligen följa med nu?


- Ja, men vi hörs ikväll då? Jag ringer er vid sex-tiden!

Ellen skyndar ut från skolbyggnaden efter att ha pratat med Felicia och Karro. Ikväll ska alla utom Sara träffas som vanligt vid Musse's Pizzera och käka pizza. Felicia och Karro är jätte på, Ida har väl struligt där hemma som vanligt men Ellen känner att det inte kommer bli lika roligt när inte Sara är med.

Ellen måste passa sin kusin Viola idag. Ellen kommer ihåg förr att alltid Ines fick passa henne ibland när mamma och pappa jobbade eller om de inte var hemma. Ellen tycker om barn, hon vill minst ha tre stycken och Viola är en sådan gullig unge! Ellen dra upp jackärmen och kollar på klockan; snart tio över 3. Nina skulle lämna av Viola klockan tre så bäst att hon skyndar sig. Ellen kurar in sig i sin stora halsduk och flåsar för att värma hennes nariga och torra läppar. Vilken kall dag!


Ida slänger dörren efter sig och tar av sig skorna. Hon ställer prydligt upp de på skohyllan och börjar sedan vira av sig sin halsduk.

- Hallå?, ropar hon lite halvhögt.

Hon vet att pappa är hemma, men vill ändå inte verka osocial utan artig.

- Ja, hör hon pappa grymta från vardagsrummet. Jag såg att du hade tvätt i ditt rum. Kan du bära in det till tvättstugan och lägga det i tvättkorgen?

Ida gör som pappa säger. Ikväll ska de ändå iväg till Musse's Pizzera, eller det tror hon. Ida suckar medan hon börjar plocka upp sina kläder. Hon har inte frågat pappa om hon kan gå ut ikväll och äta pizza med tjejerna. För de flesta 16åringar är det en självklarhet att gå ut med sina vänner och umgås, men inte i Idas familj. Innan Ida får gå ut måste hon städa sitt rum, ha klart alla läxor och göra vettiga grejer. Ida går mot tvättstugan och slänger kläderna i tvättkorgen, sedan stannar hon framför soffan där pappa sitter och kollar på Nyheterna.

- Pappa?

Pappa sliter inte blicken från tvn.

- Ja?

Ida biter på läppen men tar mod till sig.

- Skulle jag kunna få gå ut och äta på Musse's Pizzera ikväll med tjejerna?

Pappa suckar och byter kanal, sedan tittar han på Ida.

- Ja, om du har dammsugit och gjort läxan.

- Vi har inga läxor över helgen.

- Ni har prov på måndag, Ida!

- Det har jag redan pluggat till. Jag kan det mesta.

- ''Det mesta'' räcker inte. Jag får förhöra dig när du kommer hem ikväll. Hur dags sticker du?

- Klockan 6 skulle vi mötas.

- Då antar jag att du är hemma lite före 9?

Ida rycker på axlarna.

- Ja, det skulle jag väl kunna hinna.

- Ida, det SKA du hinna. Kom hem klockan 9, annars blir det ingen pizza för din del.

Ida nickar och går sedan in på sitt rum för att ringa Ellen. Hem klockan 9 en fredagkväll för att bli förhörd i Kemi? Ida kan inte bli mer uttråkad, men det är så det är. Efter kul kommer det tråkiga. I alla fall i Idas liv.


Karro höjer musiken. Christina Aguileras nya skiva fyller rummet och Karro svänger med höfterna samtidigt som hon klär på sig sina danskläder. Äntligen är det helg! Karro ler och drar sportbhn över huvudet. Hon ska sticka iväg till Felicia snart för att träna på dansen äntligen! Efter det blir det pizza med tjejerna och det ska bli så himla skönt att äntligen få sova ut imorgon. Hela helgen ska hon spendera hos mamma men Karro vet inte riktigt vad de ska göra. Mamma pratade om att bjuda Karro och Andrea på en shoppingdag i stan och sedan avsluta dagen med att gå på bio, men mamma säger så mycket. Karro tar inte det mamma säger med lika mycket nypa salt som med det pappa säger, men ändå känns det inte riktigt hundra när mamma bestämmer sig för något.

Karro dansar fram till spegeln och börjar göra två flätor i sitt korta hår. Tillslut stoppar hon sina dansskor i väskan och stänger av musiken. Hon springer nerför trappan och ut i hallen.

- Jag sticker till Felicia!, säger Karro med jackan halvt på.

- Ja, gör det, gumman! Hör av dig bara sedan när du sticker till Musse's!

- Japp, säger Karro och öppnar dörren. Hej då!

Karro får gåshud när hon kommer ut. Det är otroligt kallt ute och minsta lilla kyla gör att håren på kroppen reser sig på henne. Innan Karro hoppar på cykeln piper det till i väskan och Karro fiskar upp mobilen. ''Hej, Karro! Hoppas ni får det trevligt ikväll på Musse's. Jag saknar er redan. Jag kommer nog lida mig igenom helgen här på kusten. Mörkt, kallt och tråkigt. Glöm inte att jag tänker på er! Kram''. SMS från Sara. Karro börjar knappa ett svar på mobilen och drar sedan iväg mot Felicia. Tyckte inte Sara att det skulle bli kul på kusten?


Felicia står och övar på piruetter när det plingar på dörren, men hon orkar inte öppna. Hon har jättehög musik på där hon står mitt på golvet i rummet, så mamma tror säkert att hon inte hör.

- Felicia! Dörren!

Jenny ropar från sitt rum, men Felicia svarar inte. Hon snurrar vidare alldeles svettig med hårstrån som fastnat i hennes klibbiga ansikte.

- Hallå?

Felicia stannar. Hon hör Karros röst och sedan en dörr som stängs.

- Hej, Karro! Jag kommer!, ropar Felicia och tar en smutsig t-shirt från sin garderob och torkar bort svettpärlorna i pannan. Hon springer ner till hallen där en rödkindad Karro står och värmer händerna vid elementet.

- Hej! Fy fasiken vad kallt det är!

Felicia fnissar lite lätt och räcker Karro en filt.

- Tack. Jag har hittat en jättebra låt som vi skulle kunna använda. Jag tror den passar dig perfekt, Fellan!

Karro plockar fram sitt cdfodral ur sin väska och tjejerna styr stegen mot Felicia rum. Skivan rullar igång i cdspelaren och tjejerna börjar digga.

- Ja, perfekt! Jag har tänkt att vi kan ju göra så här!

Felicia visar ett steg som sätts ihop med en piruett och Karro fastnar med en gång. Tjejerna sätter dansen på åtta takter och efter en halvtimme är allt klart. Karro höjer näven och Felicia slår på den.

- Härligt, Karro! Ska vi fira med lite Coca Cola?

Karro börjar skratta.

- Coca Cola? Har du ingen bärs att bjuda på?

Felicia sätter fingret för munnen och hyschar.

- Tyst! Mamma är hemma!

Tjejerna börjar skratta, men Karro som alltid är lite smått galen ger sig inte.

- Men ikväll ska vi ju till Musse's, kan vi inte ta med lite öl till tjejerna?

Felicia ser tveksam ut som alltid. Hon är inte den tjejen som dricker.

- Jag vet inte .. Jag är inte så sugen på det. Sara hade ju gärna velat ha, men nu är ju hon inte hemma.

- Nej, precis! Jag vill ju inte dricka själv. Kom igen, du och jag i alla fall?

Felicia sätter sig på sin säng och Karro sätter sig bredvid.

- Det handlar inte om att bli full eller däcka, Felicia. Bara några öl är väl ingenting? Det är ju inte din första gång! Kom igen, vi är 16 år!

Felicia rycker på axlarna.

- Men jag vill inte dricka öl. Jag tycker inte ens att det är gott. Dessutom dricker jag bara på fest, inte en vanlig fredag med er tjejer.

Karro söker efter Felicias blick.

- Så jag ska dricka själv ikväll då?

Felicia tittar i Karros blåa ögon.

- Snälla?, ber Karro och krokar ihop händerna.

Felicia ler ett snett leende.

- Okej, då. Men inte mer än tre öl!

- Tack, Fellan!

Karro slänger sig över Felicia och kramar henne så de ramlar bakåt i sängen. Sedan skrattar de.


Kommentarer:

Tyck till!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för e-mail?:

URL:

Min åsikt:

Trackback